Halaman

Khamis, 26 Julai 2012

Bulan Puasa... Nak tuju lagu bole cik... Hahaha...

Links to this post
Yang nyata, cerita ini adalah rekaan semata-mata. Jangan pulak korang buat nanti yer. Sabar jerlah.



Alkisahnya begini, dipertengahan bulan ramadhan, baru-baru nie jer. adalah seorang pendengar setia Radio Terbakar FM sedang tergesa-gesa menelefon DJ tersebut di konti radio.
Pendengar : Hello,.. radio Terbakar FM ke tu?
DJ Farah Paulana : Ha ah..betul..dengan siapa saya sedang bercakap bercakap nih?
Pendengar : Saya Karim karan dari Kampung Pisang, boleh tuju lagu (request lagu) tak ?
DJ Farah Paulana : Ya sudah tentu!!Kan sekarang nie tengah segmen request lagu. Encik Karim mahu request lagu apa yer? Cer request, cer request.
Pendengar : Boleh ker tolong putarkan Azan Maghrib cik farah!! Dah lapar sangat nih..
DJ Farah Paulana: ……..
Hahaha.... ape kejadahnyer dieorang ni... hahaha... memang terbaekk...



Jawapan dari Iblis Laktullah yang perlu kita tahu...

Links to this post
          Bismillahirrahmanirrahimi Wabihi Nastainu Billah

Allah SWT telah memerintahkan seorang Malaikat menemui Iblis supaya dia menghadap Rasulullah saw untuk memberitahu segala rahasianya, baik yang disukai maupun yang dibencinya. Hikmatnya ialah untuk meninggikan derajat Nabi Muhammad SAW dan juga sebagai peringatan dan perisai kepada umat manusia.

Maka Malaikat itu pun berjumpa Iblis dan berkata, “Hai Iblis! Bahwa Allah Yang Maha Mulia dan Maha Besar memberi perintah untuk menghadap Rasullullah saw. Hendaklah engkau buka segala rahasiamu dan apapun yang ditanya Rasulullah hendaklah engkau jawab dengan sebenar-benarnya. Jikalau engkau berdusta walau satu perkataan pun, niscaya akan terputus semua anggota badanmu, uratmu, serta disiksa dengan azab yang amat keras.”

Mendengar ucapan Malaikat yang dahsyat itu, Iblis sangat ketakutan. Maka segeralah dia menghadap Rasulullah SAW dengan menyamar sebagai seorang tua yang buta sebelah matanya dan berjanggut putih 10 helai, panjangnya seperti ekor lembu.

Iblis pun memberi salam, sehingga 3 kali tidak juga dijawab oleh Rasulullah saw. Maka sambut Iblis (alaihi laknat),

“Ya Rasulullah! Mengapa engkau tidak mejawab salamku? Bukankah salam itu sangat mulia di sisi Allah?” Maka jawab Nabi dengan marah, “Hai Aduwullah seteru Allah! Kepadaku engkau menunjukkan kebaikanmu? Janganlah mencoba menipuku sebagaimana kau tipu Nabi Adam a.s sehingga keluar dari syurga, Habil mati teraniaya dibunuh Qabil dengan sebab hasutanmu, Nabi Ayub engkau tiup dengan asap beracun ketika dia sedang sujud sembahyang hingga dia sengsara beberapa lama, kisah Nabi Daud dengan perempuan Urya, Nabi Sulaiman meninggalkan kerajaannya karena engkau menyamar sebagai isterinya dan begitu juga beberapa Anbiya dan pendeta yang telah menanggung sengsara akibat hasutanmu.

Hai Iblis! Sebenarnya salam itu sangat mulia di sisi Allah azza wajalla, cuma salammu saja aku tidak hendak menjawabnya karena diharamkan Allah. Maka aku kenal baik-baik engkaulah Iblis, raja segala iblis, syaitan dan jin yang menyamar diri. Apa kehendakmu datang menemuiku?”

Taklimat Iblis, “Ya Nabi Allah! Janganlah engkau marah. Karena engkau adalah Khatamul Anbiya maka dapat mengenaliku. Kedatanganku adalah diperintah Allah untuk memberitahu segala tipu dayaku terhadap umatmu dari zaman Nabi Adam hingga akhir zaman. Ya Nabi Allah! Setiap apa yang engkau tanya, aku bersedia menerangkan satu persatu dengan sebenarnya, tiadalah aku berani menyembunyikannya.”

Maka Iblis pun bersumpah menyebut nama Allah dan berkata, “Ya Rasulullah! Sekiranya aku berdusta barang sepatah pun niscaya hancur leburlah badanku menjadi abu.”

Apabila mendengar sumpah Iblis itu, Nabi pun tersenyum dan berkata dalam hatinya, inilah satu peluangku untuk menyiasati segala perbuatannya agar didengar oleh sekalian sahabat yang ada di majlis ini dan menjadi perisai kepada seluruh umatku.

Pertanyaan Nabi (1):

“Hai Iblis! Siapakah sebesar-besar musuhmu dan bagaimana aku terhadapmu?”

Jawab Iblis:

“Ya Nabi Allah! Engkaulah musuhku yang paling besar di antara segala musuhku di muka bumi ini.”

Maka Nabi pun memandang muka Iblis, dan Iblis pun menggeletar karena ketakutan. Sambung Iblis, “Ya Khatamul Anbiya! Ada pun aku dapat merubah diriku seperti sekalian manusia, binatang dan lain-lain hingga rupa dan suara pun tidak berbeda, kecuali dirimu saja yang tidak dapat aku tiru karena dicegah oleh Allah.

Kiranya aku menyerupai dirimu, maka terbakarlah diriku menjadi abu. Aku cabut iktikad / niat anak Adam supaya menjadi kafir karena engkau berusaha memberi nasihat dan pengajaran supaya mereka kuat untuk memeluk agama Islam, begitu jugalah aku berusaha menarik mereka kepada kafir, murtad atau munafik. Aku akan menarik seluruh umat Islam dari jalan benar menuju jalan yang sesat supaya masuk ke dalam neraka dan kekal di dalamnya bersamaku.”

Pertanyaan Nabi (2):

“Hai Iblis! Bagaimana perbuatanmu kepada makhluk Allah?”

Jawab Iblis:

“Adalah satu kemajuan bagi perempuan yang merenggangkan kedua pahanya kepada lelaki yang bukan suaminya, setengahnya hingga mengeluarkan benih yang salah sifatnya. Aku goda semua manusia supaya meninggalkan solat, terbuai dengan makan minum, berbuat durhaka, aku lalaikan dengan harta benda daripada emas, perak dan permata, rumahnya, tanahnya, ladangnya supaya hasilnya dibelanjakan ke jalan haram.

Demikian juga ketika pesta yang bercampur antara lelaki dan perempuan. Di sana aku lepaskan sebesar-besar godaan supaya hilang peraturan dan minum arak. Apabila terminum arak itu maka hilanglah akal, fikiran dan malunya. Lalu aku hulurkan tali cinta dan terbukalah beberapa pintu maksiat yang besar, datang perasaan hasad dengki hingga kepada pekerjaan zina. Apabila terjadi kasih antara mereka, terpaksalah mereka mencari wang hingga menjadi penipu, peminjam dan pencuri.

Apabila mereka teringat akan salah mereka lalu hendak bertaubat atau berbuat amal ibadat, aku akan rayu mereka supaya mereka menangguhkannya. Bertambah keras aku goda supaya menambahkan maksiat dan mengambil isteri orang. Bila kena goda hatinya, datanglah rasa riak, takbur, megah, sombong dan melengahkan amalnya. Bila pada lidahnya, mereka akan gemar berdusta, mencela dan mengumpat. Demikianlah aku goda mereka setiap saat.”

Pertanyaan Nabi (3):

“Hai Iblis! Mengapa engkau bersusah payah melakukan pekerjaan yang tidak mendatangkan faedah bahkan menambahkan laknat yang besar serta seksa yang besar di neraka yang paling bawah? Hai yang dikutuk Allah! Siapa yang menjadikanmu? Siapa yang melanjutkan usiamu? Siapa yang menerangkan matamu? Siapa yang memberi pendengaranmu? Siapa yang memberi kekuatan anggota badanmu?”

Jawab Iblis:

“Semuanya itu adalah anugerah daripada Allah Yang Maha Besar juga. Tetapi hawa nafsu dan takbur membuatku menjadi jahat sebesar-besarnya. Engkau lebih tahu bahawa diriku telah beribu-ribu tahun menjadi ketua seluruh Malaikat dan pangkatku telah dinaikkan dari satu langit ke satu langit yang tinggi. Kemudian aku tinggal di dunia ini beribadat bersama sekalian Malaikat beberapa waktu lamanya.

Tiba-tiba datang firman Allah S.W.T hendak menjadikan seorang Khalifah di dunia ini, maka akupun membantah. Lalu Allah menciptakan lelaki (Nabi Adam) lalu dititahkan seluruh Malaikat memberi hormat kepada lelaki itu, kecuali aku yang ingkar. Oleh kerana itu Allah murka kepadaku dan wajahku yang tampan rupawan dan bercahaya itu bertukar menjadi keji dan kelam. Aku merasa sakit hati. Kemudian Allah menjadikan Adam raja di syurga dan dikurniakan seorang permaisuri (Siti Hawa) yang memerintah seluruh bidadari. Aku bertambah dengki dan dendam kepada mereka.

Akhirnya aku berhasil menipu mereka melalui Siti Hawa yang menyuruh Adam memakan buah Khuldi, lalu keduanya diusir dari syurga ke dunia. Keduanya berpisah beberapa tahun dan kemudian dipertemukan Allah (di Padang Arafah), hingga mereka mendapat beberapa orang anak. Kemudian kami hasut anak lelakinya Qabil supaya membunuh saudaranya Habil. Itu pun aku masih tidak puas hati dan berbagai tipu daya aku lakukan hingga Hari Kiamat.

Sebelum Engkau lahir ke dunia, aku beserta bala tentaraku dengan mudah dapat naik ke langit untuk mencuri segala rahsia serta tulisan yang menyuruh manusia berbuat ibadat serta balasan pahala dan syurga mereka. Kemudian aku turun ke dunia, dan memberitahu manusia yang lain daripada apa yang sebenarnya aku dapatkan, dengan berbagai tipu daya hingga tersesat dengan berbagai kitab bid’ah dan carut-marut.

Tetapi ketika engkau lahir ke dunia ini, maka aku tidak dibenarkan oleh Allah untuk naik ke langit serta mencuri rahsia, kerana banyak Malaikat yang menjaga di setiap lapisan pintu langit. Jika aku berkeras juga hendak naik, maka Malaikat akan melontarkan anak panah dari api yang menyala. Sudah banyak bala tenteraku yang terkena lontaran Malaikat itu dan semuanya terbakar menjadi abu. Maka besarlah kesusahanku dan bala tentaraku untuk menjalankan tugas menghasut.”

Pertanyaan Nabi (4):

“Hai Iblis! Apakah yang pertama engkau tipu dari manusia?”

Jawab Iblis:

“Pertama sekali aku palingkan iktikad / niatnya, imannya kepada kafir juga ada dari segi perbuatan, perkataan, kelakuan atau hatinya. Jika tidak berhasil juga, aku akan tarik dengan cara mengurangi pahala. Lama-kelamaan mereka akan terjerumus mengikut kemahuan jalanku”

Pertanyaan Nabi (5):

“Hai Iblis! Jika umatku solat kerana Allah, bagaimana keadaanmu?”

Jawab Iblis:

“Sebesar-besarnya kesusahanku. Gementarlah badanku dan lemah tulang sendiku. Maka aku kerahkan berpuluh-puluh iblis datang menggoda seorang manusia, pada setiap anggota badannya.

Setengah-setengahnya datang pada setiap anggota badannya supaya malas solat, was-was, terlupa bilangan rakaatnya, bimbang pada pekerjaan dunia yang ditinggalkannya, sentiasa hendak cepat habis solatnya, hilang khusyuknya – matanya sentiasa menjeling ke kiri kanan, telinganya senantiasa mendengar orang bercakap serta bunyi-bunyi yang lain. Setengah Iblis duduk di belakang badan orang yang sembahyang itu supaya dia tidak kuasa sujud berlama-lama, penat atau duduk tahiyat dan dalam hatinya senantiasa hendak cepat habis solatnya, itu semua membawa kepada kurangnya pahala. Jika para Iblis itu tidak dapat menggoda manusia itu, maka aku sendiri akan menghukum mereka dengan seberat-berat hukuman.”

Pertanyaan Nabi (6):

“Jika umatku membaca Al-Quran kerana Allah, bagaimana perasaanmu?”

Jawab Iblis:

“Jika mereka membaca Al-Quran kerana Allah, maka rasa terbakarlah tubuhku, putus-putus segala uratku lalu aku lari daripadanya.”

Pertanyaan Nabi (7):

“Jika umatku mengerjakan haji kerana Allah, bagaimana perasaanmu?”

Jawab Iblis:

“Binasalah diriku, gugurlah daging dan tulangku kerana mereka telah mencukupkan rukun Islamnya.”

Pertanyaan Nabi (8):

“Jika umatku berpuasa kerana Allah, bagaimana keadaanmu?”

Jawab Iblis:

“Ya Rasulullah! Inilah bencana yang paling besar bahayanya kepadaku. Apabila masuk awal bulan Ramadhan, maka memancarlah cahaya Arasy dan Kursi, bahkan seluruh Malaikat menyambut dengan suka cita. Bagi orang yang berpuasa, Allah akan mengampunkan segala dosa yang lalu dan digantikan dengan pahala yang amat besar serta tidak dicatatkan dosanya selama dia berpuasa. Yang menghancurkan hatiku ialah segala isi langit dan bumi, yakni Malaikat, bulan, bintang, burung dan ikan-ikan semuanya siang malam mendoakan ampunan bagi orang yang berpuasa.

Satu lagi kemuliaan orang berpuasa ialah dimerdekakan pada setiap masa dari azab neraka. Bahkan semua pintu neraka ditutup manakala semua pintu syurga dibuka seluas-luasnya, serta dihembuskan angin dari bawah Arasy yang bernama Angin Syirah yang amat lembut ke dalam syurga.

Pada hari umatmu mulai berpuasa, dengan perintah Allah datanglah sekalian Malaikat dengan garangnya menangkapku dan tentaraku, jin, syaitan dan ifrit lalu dipasang kaki dan tangan dengan besi panas dan dirantai serta dimasukkan ke bawah bumi yang amat dalam.

Di sana pula beberapa azab yang lain telah menunggu kami. Setelah habis umatmu berpuasa barulah aku dilepaskan dengan perintah agar tidak mengganggu umatmu. Umatmu sendiri telah merasa ketenangan berpuasa sebagaimana mereka bekerja dan bersahur seorang diri di tengah malam tanpa rasa takut dibandingkan bulan biasa.”

Pertanyaan Nabi (9):

“Hai Iblis! Bagaimana seluruh sahabatku menurutmu?”

Jawab Iblis:

“Seluruh sahabatmu juga adalah sebesar – besar seteruku. Tiada upayaku melawannya dan tiada satu tipu daya yang dapat masuk kepada mereka. Kerana engkau sendiri telah berkata: “Seluruh sahabatku adalah seperti bintang di langit, jika kamu mengikuti mereka, maka kamu akan mendapat petunjuk.”

Saidina Abu Bakar al-Siddiq sebelum bersamamu, aku tidak dapat mendekatinya, apalagi setelah berdampingan denganmu. Dia begitu percaya atas kebenaranmu hingga dia menjadi wazirul a’zam. Bahkan engkau sendiri telah mengatakan jika ditimbang seluruh isi dunia ini dengan amal kebajikan Abu Bakar, maka akan lebih berat amal kebajikan Abu Bakar. Tambahan pula dia telah menjadi mertuamu kerana engkau menikah dengan anaknya, Saiyidatina Aisyah yang juga banyak menghafadz Hadits-haditsmu.

Saidina Umar Al-Khattab pula tidaklah berani aku pandang wajahnya kerana dia sangat keras menjalankan hukum syariat Islam dengan saksama. Jika aku pandang wajahnya, maka gemetarlah segala tulang sendiku kerana sangat takut. Hal ini kerana imannya sangat kuat apalagi engkau telah mengatakan, “Jikalau adanya Nabi sesudah aku maka Umar boleh menggantikan aku”, kerana dia adalah orang harapanmu serta pandai membedakan antara kafir dan Islam hingga digelar ‘Al-Faruq’.

Saidina Usman Al-Affan lagi, aku tidak bisa bertemu, kerana lidahnya senantiasa bergerak membaca Al-Quran. Dia penghulu orang sabar, penghulu orang mati syahid dan menjadi menantumu sebanyak dua kali. Kerana taatnya, banyak Malaikat datang melawat dan memberi hormat kepadanya kerana Malaikat itu sangat malu kepadanya hingga engkau mengatakan, “Barang siapa menulis Bismillahir rahmanir rahim pada kitab atau kertas-kertas dengan dakwat merah, nescaya mendapat pahala seperti pahala Usman mati syahid.”

Saidina Ali Abi Talib pun itu aku sangat takut kerana hebatnya dan gagahnya dia di medan perang, tetapi sangat sopan santun, alim orangnya. Jika iblis, syaitan dan jin memandang beliau, maka terbakarlah kedua mata mereka kerana dia sangat kuat beribadat serta beliau adalah golongan orang pertama memeluk agama Islam dan tidak pernah menundukkan kepalanya kepada sebarang berhala. Bergelar ‘Ali Karamullahu Wajhahu’ – dimuliakan Allah akan wajahnya dan juga ‘Harimau Allah’ dan engkau sendiri berkata, “Akulah negeri segala ilmu dan Ali itu pintunya.” Tambahan pula dia menjadi menantumu, semakin aku ngeri kepadanya.”

Pertanyaan Nabi (10):

“Bagaimana tipu daya engkau kepada umatku?”

Jawab Iblis:

“Umatmu itu ada tiga macam. Yang pertama seperti hujan dari langit yang menghidupkan segala tumbuhan iaitu ulama yang memberi nasihat kepada manusia supaya mengerjakan perintah Allah serta meninggalkan laranganNya seperti kata Jibril a.s, “Ulama itu adalah pelita dunia dan pelita akhirat.”

Yang kedua umat tuan seperti tanah iaitu orang yang sabar, syukur dan redha dengan kurnia Allah. Berbuat amal soleh, tawakal dan kebajikan.

Yang ketiga umatmu seperti Firaun; terlampau tamak dengan harta dunia serta dihilangkan amal akhirat. Maka akupun bersukacita lalu masuk ke dalam badannya, aku putarkan hatinya ke lautan durhaka dan aku hela ke mana saja mengikuti kehendakku. Jadi dia senantiasa bimbang kepada dunia dan tidak hendak menuntut ilmu, tiada masa beramal ibadat, tidak hendak mengeluarkan zakat, miskin hendak beribadat.

Lalu aku goda agar minta kaya dulu, dan apabila diizinkan Allah dia menjadi kaya, maka dilupakan beramal, tidak berzakat seperti Qarun yang tenggelam dengan istana mahligainya. Bila umatmu terkena penyakit tidak sabar dan tamak, dia senantiasa bimbang akan hartanya dan setengahnya asyik hendak merebut dunia harta, bercakap besar sesama Islam, benci dan menghina kepada yang miskin, membelanjakan hartanya untuk jalan maksiat, tempat judi dan perempuan lacur.”

Pertanyaan Nabi (11):

“Siapa yang serupa dengan engkau?”

Jawab Iblis:

“Orang yang meringankan syariatmu dan membenci orang belajar agama Islam.”

Pertanyaan Nabi (12):

“Siapa yang mencahayakan muka engkau?”

Jawab Iblis:

“Orang yang berdosa, bersumpah bohong, saksi palsu, pemungkir janji.”

Pertanyaan Nabi (13):

“Apakah rahsia engkau kepada umatku?”

Jawab Iblis:

“Jika seorang Islam pergi buang air besar serta tidak membaca doa pelindung syaitan, maka aku gosok-gosokkan najisnya sendiri ke badannya tanpa dia sedari.”

Pertanyaan Nabi (14):

“Jika umatku bersatu dengan isterinya, bagaimana hal engkau?”

Jawab Iblis:

“Jika umatmu hendak bersetubuh dengan isterinya serta membaca doa pelindung syaitan, maka larilah aku dari mereka. Jika tidak, aku akan bersetubuh dahulu dengan isterinya, dan bercampurlah benihku dengan benih isterinya. Jika menjadi anak maka anak itu akan gemar kepada pekerjaan maksiat, malas pada kebaikan, durhaka. Ini semua kerana kealpaan ibu bapanya sendiri. Begitu juga jika mereka makan tanpa membaca Bismillah, aku yang dahulu makan daripadanya. Walaupun mereka makan, tiadalah merasa kenyang.”

Pertanyaan Nabi (15):

“Dengan jalan apa dapat menolak tipu daya engkau?”

Jawab Iblis:

“Jika dia berbuat dosa, maka dia kembali bertaubat kepada Allah, menangis menyesal akan perbuatannya. Apabila marah segeralah mengambil air wudhu’, maka padamlah marahnya.”

Pertanyaan Nabi (16):

“Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?”

Jawab Iblis:

"Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu.”

Pertanyaan Nabi (17):

“Hai Iblis! Siapakah saudara engkau?”

Jawab Iblis:

“Orang yang tidur meniarap / telungkup, orang yang matanya terbuka (mendusin) di waktu subuh tetapi menyambung tidur lagi. Lalu aku lenakan dia hingga terbit fajar. Demikian jua pada waktu zuhur, asar, maghrib dan isya’, aku beratkan hatinya untuk soolat.”

Pertanyaan Nabi (18):

“Apakah jalan yang membinasakan diri engkau?”

Jawab Iblis:

“Orang yang banyak menyebut nama Allah, bersedekah dengan tidak diketahui orang, banyak bertaubat, banyak tadarus Al-Quran dan solat tengah malam.”

Pertanyaan Nabi (19):

“Hai Iblis! Apakah yang memecahkan mata engkau?”

Jawab Iblis:

“Orang yang duduk di dalam masjid serta beriktikaf di dalamnya”

Pertanyaan Nabi (20):

“Apa lagi yang memecahkan mata engkau?”

Jawab Iblis:

“Orang yang taat kepada kedua ibu bapanya, mendengar kata mereka, membantu makan pakaian mereka selama mereka hidup, karena engkau telah bersabda, ‘Syurga itu di bawah tapak kaki ibu"

Wallahualam...


Movie with Ary - Nak Balik Raya

Links to this post
          Hahaha... memang lawak larrr citer ni.... nak balik kampun punyer pasal... johan dgn zizan sanggup buat apeee.. hahaha....




Ahad, 22 Julai 2012

Bila malam sebegini...

Links to this post
         Bila difikirkan... tak banyak yang aku rasa patut aku kagumi... entah lah... bila malam begini... kadang rasa keseorangan...


            Kadang kadang rasa keseorangan ni memang indah... aku kosongkan fikiran... berkhayal... mengkhayalkan masa depan impian... apa yang berlaku esok.. tidak pernah aku ketahui... aku cumer bole merancang... sekuat mana rancangan itu terkabul... semua nyer telah di tentukan oleh-NYA..

            Sebenarnya usaha... usaha yang penting... mungkin korang tak beberapa nak faham aku cakap ape ni... tak pe laaa... apa pun doakan segalanya berjalan lancar ye besok... dan seterusnya...

             Insyallah... begitu juga doa aku kepada koprang semua...



         

TEMINFM... Radio Online yang bess...

Links to this post
         TEMINFM... korang pernah dengar tak... kalau nak tahu... maseh baru lagi radio online ni... kat blog ary kalau korang bukak kan dah dengar radio ni... amacam... bes ker...




         Mungkin ader sesetengah pendengar suke pada suasana yang sunyi untuk membaca blog ary.. apatah lagi kalau nak layan movie kat blog ary... jangan risau dan terganggu.. ader butang pause kat situ... atau volumenyer korang ble rendahkan sikit... tak per.. semua bole di atur...

         Sebelum ni ary tak berminat sangat nak letak mane mane radio kat blog ary ni... ye la... bukan sebab apa pun... cuma tak terfikir... 

         Jadi ary cumer ingin mencuba apa yang besnyer kalau letak radio online kat blog ni... ary pun kalau bole nak jugak tau ape pendapat korang.... jadi ary memilih TEMINFM... sebagai permulaan...

         Ary pun sebelum ni tak berapa kenal sangat dengan TEMINFM ni... maklumlah... radio online baru la katakan....

         Tapi bila da pasang... memang bes... ary tertarik dengan lagu lagu yang di putarkan... semuanya menarik untuk didengar.... TEMINFM macam tau selera pendengar... sesuai untuk budak budak muda... sesuai juga untuk semua peringkat umur... ary rasa macam gabungan radio ERA dan Klasik Nasional FM... pilihan lagu lagu dier la... memang bes... 

          Ary sejak pasang ni... memang biar jerk blog ary bukak ajer... hehehe... nak dengar radio... pastu terperasan plak tadi... DJ nyer sudi pulak promote ary... ye DJ... terima kaseh banyak banyak...

          Apa pun... lagu yang di putarkan memang besss.... terbaeklah TEMINFM...

Korang kalau berminat nak tahu lebih lanjut tentang TEMINFM ni boleh terus ke http://teminfm.blogspot.com/ ataupun ary dah copy sikit iklan dari TEMINFM kat blog dier kat bawah ni... huhuhu... kan mudah korang nak fahamkan...

TeminFM RadioNET adalah sebuah Radio yang ditubuhkan untuk menghiburkan pendengar-pendengar yang mempunyai Internet dan Facebook khususnya. Selama ini anda mungkin hanya melayari Internet @ Facebook semata-mata. Tetapi dengan kewujudan TeminFM RadioNET ini, anda bakal dihiburkan dengan lagu-lagu terkini dan juga lagu-lagu yang anda minati. Selain itu, anda juga boleh membuat permintaan lagu, menyampaikan ucapan dan juga menujukan lagu kepada rakan-rakan anda.
Untuk mendengar siaran TeminFM RadioNET ini cukup mudah. Hanya melayari blog & web kami, anda akan terus mendengar siaran TeminFM. Anda juga boleh menyertai "Komuniti TeminFM" di Facebook untuk bersembang - sembang, mengikuti aktiviti serta pelbagai info-info terkini boleh anda dapati. Untuk menyertai "Komuniti TeminFM" anda hanya perlu 'Klik'https://www.facebook.com/groups/TeminfmGroup.
Jangan lupa Like Fanpage Kami "klik"
https://www.facebook.com/teminfm 
Selain dari blog kami, anda juga boleh mendengar siaran TeminFM RadioNET melalui link ini. Hanya 'klik' anda akan terus boleh mendengarnya. Selamat Berhibur.
http://ww.teminfm.com
http://www.wix.com/teminfm/radionet
Jika anda mendengarkan radio sekat-sekat boleh cuba link ini
http://station.voscast.com/500089ed7c12c/

Dengan Aplikasi Tune-in anda juga boleh mendengarkan TeminFM. Search TeminFM di Tune-in di Mobile anda atau Klik sini


Amacam?? Ader berani layan tak??? Jommm....


Movie with Ary - Hafalan Shalat Delisa ( kisah tsunami Aceh yang menyayat hati)

Links to this post
         Satu movie yang bagus unuk kita tonton... diperkuatkan cara keislaman dalam movie ni... mengisahkan anak manja bernama Delisa yang cuba menghafal bacaan doa dalam solat... sentiasa bahagia bersama keluarganya... tapi ketika menghadapi ujian bacaan doa dalam solat di dalam kelas... cikgunya berkata... Delisa jangan hirau keadaan sekeliling... untuk delisa lulus ujian itu... ketika Delisa mambaca doa dalam solat itulah.. tsunami melanda... dan Delisa terus baca tanpa menghiraukan keadaaan sekeliling...

         Dan ketika itulah tragik bermula....




Terasa Meriah nyer Ramadhan ni...

Links to this post
          Alhamdulillah... dapat jugak aku berpuasa.... memang terasa la meriahnyer.. walaupun baru dua hari puasa... huhuu... tang tak bole tahan bila makan kurma tu.. huhuhuuhu.... memang tak bole tahan...

          Aku setakat ni belum lagi singgah mana mana bazar Ramadhan... perghhh... musti dahsyat dia orang jual.. nanti la senang senang... pegi la aku singgah jap... setakat ni sahur dan buka... masak sendiri ajerk... yang penting kurma musti ader...


          Ni ha... kurma yang di beli semalam... jenama Azizi jerk... tak sampai rm10 hengget... tapi memang mantap sehh... rasenyer... sedapp bangat...

         Sebenarnya tak kira kurma apa jenisnyer yang korang beli... tapi ianya memang satu hidangan wajib semasa kita berbuka dan bersahur.... ikut sunnah nabi...

         Korang macam maner pulak.... sambil korang jawab tu.. silakan dengar lagu raya ciptaan ary ni... lagu rancak ni.. ary da sertakan lirik sekali untuk kita nyanyi same samerrr.. sambil makan buah kurma... 

       Jom...



Selamat bersahur semua...

Links to this post
         alhamdulillah... da 15 masakan dan juadah gua hadap tuk bersahur ni... berbuka nanti macam maner laa... heheheh... ala... jangan salah anggap der... namer jerk 15.. tapi tak membazir tau... sebab kuantiti kecil ajerk... huhu... lagi pun ramai yang hadap ni..


          Pose baik baik ye korang.... ni la masa tuk korang buat yang terbaik dalam apa jua segi.... semoga di berkati...

          Jom tambah juadah berbuka yang satu ni dari ary....





Sabtu, 21 Julai 2012

Puase ni bateri ader rase 'low' ker... jom rancakkan suasane...

Links to this post
   Alhamdulillah... tahan gak puase hari pertama ni... ader sesuatu nak bagi kat korang... sempena korang nak menghadapi juadah sebentar lagi.. bateri pun da rasa 'low' da ni... haaa... jom kita naikkan mood kita...



          Harap harap sudi la dengar lagu raya ciptaan ary ni... lagu rancak ni.... kita da pun tahan puase sehari... jom naikkan mood kita... kita rancakkan suasana...


Tq for u oll...

Isnin, 16 Julai 2012

Penangan Cap Ayam FM... Betul betul riuh larrr...

Links to this post
         Korang pernah dengar ker... pasal Cap Ayam FM... Tak??? Perghhh... Rugi arrr korang... bes bro... jujur guwa cakap ni...



           Terus terang gua cakap gua bukan nak promote sebab dia ni kawan gua... tapi sebab pakej dier.. MEMANG TERBAEK....

           Biasa kalau orang nak kawin.. majlis pengantin di serikan lagi oleh DJ, Band Kugiran untuk memeriahkan majlis... inilah kerja Cap Ayam FM... memeriahkan majlis...



           Ary sebenarnya jarang tengok dier perfom.. sebab ary sebuk la sangat... hahaha.... tapi hari tu ary memang senang sikit.. jadi g la kat majlis yang dia serikan tu...

           Memang ary agak terpegun dengan cara dia mengolahkan majlis... kecoh!!!... itulah penangan Cap Ayam FM..


           Team dia orang memang hebat... dengan nyanyian Shira.. paduan sound man oleh Adi.. dan dengan kekecohan yang di buat oleh Jeff Bising... erk!! Jeff Bising???  Haaa.... itulah nama dia... memang kecohlah majlis korang...


          Satu pakej yang baik korang kalau amik Cap Ayam FM ni... sebab apa?? sebab biasa kalau ada majlis yang amik DJ atau kugiran biasa orang datang g tengok pengantin.. makan pastu balik... dan biasenya kalau korang jemput DJ.. korang cume dapat DJ aje.. tapi yang ni... korang dapat pengacara majlis yang ala ala Aznil lagi... dan dier punyer kecoh riang ria... buat orang tak nak balik... memang buat korang lekat kat kerusi...


          Penangan Cap Ayam FM ni membuatkan pasangan pengantin serta keluarga pengantin amat berterima kaseh kerana majlis dier orang benar benar ceria... ayat salah satu saudara pengantin yang pernah cakap dengan jeff... " Kau ni memang giler kentang la Jeff..."


          Jeff Bising punye prinsip dier tak nak orang mengantuk.. dia sentiasa mempunyai bacaan "graf" penonton bagi memastikan persembahan dier berjalan dengan lancar... semasa ary datang tengok.. dier punyer sambut memang penuh meriah... dia akan buatkan semua orang tertumpu pada pengantin.. dia akan buat pengantin lebih dihargai... ye la.. siap baca puisi... madah bila pengantin sampai... huyooo... gempak betul masa ary tengok tu...

       
          Haaa.. apa lagi... cepa la booking dier.. memang tterbaek guwa bagi kat lu orang... Kalau korang berminat nak guna khidmat Cap Ayam Fm... bagi memeriahkan lagi suasana majlis korang ble... hubungi no tel 013 7861875...

           Antara khidmat Cap Ayam Fm yang lain... antaranya persembahan Zapin, Badot, Silat, Kompang,  photography, catering dan canopy...

          Apa? Nak berkenalan dulu... bole add facebook der... korang add friend facebook Jeff Bising kat SINI... kalau nak gempak lagi.. klik LIKE wall Cap Ayam FM....

Jom der... ramai ramai supporttttttttt.......



Ahad, 8 Julai 2012

Review Blog Segmen Ary And The Gang (3)

Links to this post
         Wah...!! Semakin hari semakin saban semakin ramai yang turut serta Segmen Ary And The Gang nih.. alhamdulillah... ni la segmen sepanjang zaman...huhuhu... Haaa... kali ni.. sape pulak ye...


         Ni dier... Pemilik Permata Perjuangan Blogspot.com.. saudara kiter sorang ni bernama gelaran dier Waalid5035... 

         Pertama kali ary singgah blog dier... tapi ary suke dengan blog dier yang sememangnya tersusun..tak berceranggah dan sedap mata membaca setiap apa yang ditulisnya... malah ianya sebuah blog yang amat berinfomarsi... bermacam macam info korang ble dapat kat sini..

         Sesuai atas nama perjuangan... Waalid mengutamakan islam sebagai tonggak utama dalam bersuara.. tak ketinggalan doa setiap entry... bagus Waalid... semoga perjuangan anda akan terus memberi impak kepada pembaca...

         Betul Waalid.. semoga melalui segmen ini.. kita akan dapat berkenal kenal lebih rapat lagi.. berkongsi idea dan pengalaman... ary sentiasa terbuka untuk ini semua... insyallah... persahabatan pasti terjalin Waalid..

          Oh ya.. sebelum tu... jom la ramai ramai like wall facebook Waalid kat SINI... pastikan korang tak ketinggalan sebarang info dari Waalid...

          Salam sahabat buat Waalid....

          Dan buat korang semua.. jom masuk segmen Ary And The Gang... kita tambah lagi review....


Rabu, 4 Julai 2012

Anak Makcik 20 ribu !!!

Links to this post
Mak Cik : “Anak makcik belajar tinggi kat oversea dulu. Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunye yang belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye.. “.

Mat : “Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan, biar jauh dari maksiat “..

Mak Cik : “Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yang tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap “.

Mat : “Kalau makcik nak jual anak makcik macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar DOWNPAYMENT 2ribu. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya TEST DRIVE dulu semua.. Kalau barang dalam semua bagus, jangan cakap 20ribu.. 200ribu pun saya berani letak. tapi kalau dah LEMAU, ENJIN pon tak bagus dan pernah rebore.. TUihh!!.. Anak makcik sekali dengan deposit tu makcik boleh simpan!
 





Hahahaha.... memang terbaekkk... cerite merepek.. tapi memang terbaek....


Sujud

Links to this post
          Yang bernama sujud... pengertian sujud... membawa makna yang maha luas... apa lagi jika pergertian itu kepada yang maha Esa... Kadang kala kita terlupa.. sering terlupa dimana kita berpijak... terlupa dari mana kita datang... terlupa niat kita yang sebenarnya...


         Sujud... itulah nama hasil karya sahabat hamba Satri Mega... kagum dengan kebolehan die... yang mendapat ilham, dan di susun menjadi lagu yang berbentuk ketuhanan... sentuhannya ary amat kagum...

         Bukan mudah untuk membuat ilham sebegini... disamping sekeliling kita begitu sebok dengan irama KPOP, dengan hiburan sana sini...  die dapat melahirkan lagu ciptaannya yang berbentuk ketuhanan...

         Sujud... dengan bantuan Isebighamer...dan Jukiey... sebagai pemuzik.. hmm... nama masing masing ganas kan.,. jangan tambah kesilapan orang kita... sebab selalu menilai orang melalui apa yang dinampak.. apa yang di dengar...jangan menilai melalui nama... memang nama yang ary sebutkan tadi amat meminati muzik rock...

          Tapi gabungan hasil karya mereka bertiga amat ary kagumi...  ditambah pula dengan alunan suara dari Aju Succes... mampu meresapi jiwa kita hingga terbawa bawa betapa perlunya kita sujud kepadanya...dan rasanya... tak salah ary nak berkongsi dengan korang... sekaligus... kita berdoa same same.. agar kita juga memperolehi rahmat..

         Lagu ni maseh lagu karya baru... belum pernah di perdengarkan mana mana radio.. maka dengarkanlah... 

         Tahniah kepada mereka ini... semoga mereka akan terus membawa kia nafas nafas baru yang segar buat kita...


SUJUD
Lagu / Lirik : Satria Mega
Susunan Muzik : Isebighamer/Jukiey
Copyright

Disaat ku melupakan Mu
Disaat ku berpaling dari Mu
Diri bagai terpinggir
Makin menjauh dari kasih Mu

Dunia yang sering kurindu
Dunia yg menyesatkan aku 
Kini aku mengerti
Izinkan aku kembali padamu

Jiwa ku yang hina
Dalam noda hitam
Aku yg ingin pulang
Kuburkan segala dosa dan khilafku

Tinggallah aku kini mengharapkan
Kasihku terimalah taubatku ini
Ampunkan dosaku 
Berikan rahmat Mu
Ku bersujud kepada Mu




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom layan karya karya asli Ary... Klik Gambar Derrrr...