Halaman

Isnin, 18 Jun 2012

Tunjukkanlah tuhan kalau ada...

        

          Ada seorang pemuda yang telah sekian lama belajar mencari ilmu di luar negara, sekembalinya dia di rumah dia meminta orang tuanya untuk mencari seorang guru agama, kiyai atau sesiapa sahaja yang boleh menjawab tiga pertanyaannya.

         Akhirnya orang tua pemuda itu telah menjumpai orang tersebut, aiatu seorang kiyai...

Pemuda : Anda siapa? Dan boehkah anda menjawab pertanyaan pertanyaan saya..

Kiyai : Saya Hamba Allah dan dengan izin-Nya, saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda : Anda yakin? Sedangkan ramai profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Kiyai : Saya akan  mencuba sejauh kemampuan saya...

Pemuda : Saya ada tiga pertanyaan...
Pertama... kalau memang tuhan itu ada, tunjukkanlah kepada saya
Kedua... apakah yang dinamakan takdir?
Ketiga... kalau syaitan diciptakan oleh api, kenapa di masukkan ia kedalam neraka sedang neraka juga diperbuat dari api, tentu tidak akan menyakitkan buat syaitan kerana mereka dari unsur yang sama. Apakah tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba tiba kiyai tersebut menampar pipi pemuda tersebut dengan keras.

Pemuda : Kenapa anda marah kepada saya ( Sambil menahan sakit )

Kiyai : Saya tidak marah... tamparan itu adalah jawapan saya atas tiga pertanyaan yang anda ajukan kepada saya...

Pemuda : Saya sungguh sungguh tidak faham.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasa sakit.

Kiyai : Jadi anda percaya sakit itu ada.

Pemuda : Ya!!

Kiyai : Tunjukkanlah kepada saya sakit itu wujud.

Pemuda : Saya tidak boleh...

Kiyai : Itulah jawapan pertanyaan pertama... kita semua merasakan kewujudan tuhan tanpa mampu melihat wujudnya tuhan. Apakah malam tadi anda bermimpi di tampar oleh saya?

Pemuda : Tidak !

Kiyai : Apakah anda terfikir bahwa anda akan menerima tamparan dari saya pada hari ini?

Pemuda : Tidak !

Kiyai : Itulah yang di namakan takdir... Terbuat dari apa tangan saya yang digunakan untuk menampar anda?

Pemuda : Kulit..

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda : Kulit...

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya tadi..?

Pemuda : Sakit...

Kiyai :Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga diperbuat dari api, jika tuhan menghendakinya maka neraka akan menjadi tempat yang yang menyakitkan untuk syaitan...



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom layan karya karya asli Ary... Klik Gambar Derrrr...