Halaman

Jumaat, 29 Jun 2012

Cara Juri Menilai Dan Tips Buat Peserta Petandingan Karaoke

         Assalammualaikum... wah! Besar tajuk makna tulisan ary kali ni... Juri.. Sebenarnya ary terbawa bawa pengalaman jadi juri tempohari... kalau nak ikutkan.. sebagai juri.. ary bukanlah seorang yang berpengalaman sangat menjadi juri..  baru dua kali jadi juri.. dua kali??

          Ye.. secara jujur ary baru dua kali jadi juri pertandingan karaoke... mungkin ada kesilapan ary dalam menilai.. apa pun ia adalah pengalaman... sekarang ary nak berkongsi sikit.. bagaimana mana ary menilai sebagai seorang juri... dari mata ary sendiri... semoga ia dapat jadi panduan kita bersama... 

Gambar semasa ary menjadi juri pertandingan karaoke UMall Idol 3 di UMall Skudai Johor pada 24hb Jun 2012. Bersama Ary Saudara Mohd Johari Bekas Juara UMall Idol 2 dan bekas pemenang anugerah Vokalis Terbaik Rentak Juara 2010.


             

  Gambar semasa Ary menjadi juri pertandingan karaoke anjuran KRT Taman Bistari Batu Pahat Johor pada 16hb May 2012.
       

           Sebenarnya banyak perkara yang perlu diambil kira, lebih lebih lagi jika hanya dua orang atau seorang yang menjadi juri.. maksudnya ia tak tertumpu pada sesuatu yang khusus, ia merangkumi semua.. itu yang susah... kadang kala bila kita nak letak markah... terbayang... "nanti apa orang kata".. 

         Itulah yang paling kita selalu bermain kat kotak pemikiran, sebab itu sebagai juri kena tegas.. dan percaya apa keputusan yang dibuat... juga tak dipengaruhi mana mana pihak... tapi boleh juga la berbincang dengan juri yang berada disebelah... jangan la jadi sombong sangat ye tak... sebab markah nanti dikira bersama... huhuu..

Contoh Borang Penilaian
          
          Kalau di lihat pada borang di atas, itu adalah aspek biasa yang perlu di ambil kira sebagai juri, ye la.. macam yang tercatit kat borang di atas... Vokal, tempo, penghayatan, persembahan dan lain lain..

          Tapi kat bawah ni ary catitkan aspek atau ciri penilaian yang ary utamakan..

Vokal

* Ketepatan "pitching" atau nada tinggi
* Sebutan lirik, atau gaya sebutan jelas atau tidak
* Kemampuan tone suara
* cara mengawal suara diantara nada tertinggi dan terendah
* teknik atau gaya suara nyanyian
* Pukauan suara.. yang ni bagi ary adalah bonus sebab ia adalah suasana bila kita dengar suara nyanyian dia dan lagu adalah begitu sebati sehingga rasa meremang bulu roma bila kita mendengarnya... 

Tempo

* Ketepatan nyanyian mengiringi lagu samada setiap part dalam lagu, lambat atau cepat

Persembahan 

* Cara dan gaya, penghayatan semasa mempersembahkan lagu
* Cara penyampaian mengikut tema lagu yang di bawa
* Cara pemakaian
* Cara pengunaan pentas

dan akhir sekali ketepatan dalam Pemilihan Lagu.
           
       
         Terus terang ary katakan ary bukanlah seorang yang sedap sangat nyanyi.. ary cuma mampu buat lagu, tulis lirik itu saja... tapi ary belajar menilai bila ary ingin seseorang menyanyikan lagu ciptaan ary... haa... disini la bermula bila apa yang ary inginkan seseorang itu menyanyikan lagu ciptaan ary... ary akan cakap ary nak dia buat macam itu... macam ini... ary nak dia buat begini.. begitu... walaupun... ary sendiri tak dapat buat...

         Sebab lagu lagu ciptaan ary.. yang banyak tersimpan adalah lagu yang ary sendiri nyanyi tak sampai.. sebab memang perlu seseorang yang mempunyai nada tinggi...

         Contohnya lagu lirik ciptaan ary yang bertajuk "Kaseh Ku Nuraini" yang dinyanyi oleh sahabat ary iaitu Isa Ahmad... masa ary bagi lagu ni pada dia.. ary dengar dan lagukan untuk dia... memang la tak semerdu dia nyanyi... tapi ary maseh ingat ary ajar cara penyampaian lagu ni bermula dari lebih kurang 9 malam hingga 3 pagi... dan lagu ini terus dirakam jam 9 pagi...

         Nak dengar tak hasilnya... memang lagu ni sesuai buat dia...

        

         Sedapkan... alhamdulillah kalau korang suka... tapi ary tak tahu la bila lagu ini dapat dirakamkan... jangan takut... lagu ini ary dah daftar dah...

         

Tips Untuk Peserta Pertandingan Karaoke

        Wokey... ni part akhir bagi segmen kita hari ni... sebenarnya tak lah apa pun... ary cuma nak bagitahu sedikit tips untuk korang.. bolehkan...

* Walaupun sekecil mana pun pertandingan karaoke yang kita sertai itu, janganlah diremehkan atau kita ambil ringan tentang cara pemakaian kita sewaktu persembahan. Sebab itu adalah sebahagian dari pada markah... pastikan kena dengan tema lagu yang ingin kita sampaikan.. walaupun sekiranya kita diminta dua jenis lagu... pastikan kita ader dua set pakaian... ala... modal la sikit... kater nak jadi artis... tak kan nak rakam video nanti pakai baju biasa aje... menyerlah lah dari biasa...

* Pemilihan lagu kena tepat dan betul dengan kemampuan kita menyanyi... jangan paksa diri untuk nyanyi lagu yang sukar atau tinggi semata mata untuk nampak lebih "power" sebab takut tergelincir suara semasa menyampaikan lagu itu... haru biru masa tu... cuma.. pastikan lagu yang kita pilih itu ada skill nyanyian dalam lagu tersebut... ataupun ada 'aura'... sebab.. semasa ary menjadi juri.. ader peserta yang ary rasa salah dalam pemilihan lagu yang di nyanyikan.... 

   contohnya.. abang ni suara besar.. lagu pertama lagu Broery Marantika.. sedap..., bila lagu kedua... dia nyanyi lagu Raja Kertas XPDC.. hmm.. ary rasa sayangnya.. sebab bagi ary sekurang kurangnya bawalah lagu Gadis Melayu Jamal Abdillah ke.. ok sket.. sorang lagi... bila lagu pertama dipilihnya lagu nyanyian Hattan.. lupa tajuk tapi bagi ary.. memang sedap.. tapi bila pusingan kedua, dia pilih lagu C.i.n.t.a XPDC... ary cakap ni bukan ary tak suka lagu tersebut... tapi pilih lah lagu yang boleh buat orang terpukau dengan kita... bukan dengan lagu yang di katakan mudah atau agak flat dan sekata atau kurang skill nyanyian... 

* Hafal lagu sebaik mungkin, jangan sampai bijik mata kita orang tengok asyik terpandang tv karaoke atau nyanyi sambil pegang kertas lirik... itu semua gangguan untuk kita menghayati lagu yang ingin kita sampaikan.. itu juga sebahagian dari markah.. kita tak dapat buat sebaik mungkin kalau kita tak hafal, memang la di sediakan tv karaoke tu.. tapi jangan pedulik dengan itu semua... kat rumah kita kan dah ader tv...

* Guna pentas dengan bijak... sebenarnya banyak maksud guna pentas dengan bijak... itu pun bergantung kepada lagu pemilihan kita.. sebab juri ni suka bila kita berani... macam turun daripada pentas... nyanyi depan juri dan penonton... tapi... apa pun yang kita buat mestilah bertujuan ye... jangan turun dari pada pentas main turun ajerk.. biar kena dengan lagu...

* Gaya atau lenggok badan dan senyuman... itu memang satu aset yang wajib dalam kita menyampaikan sesuatu lagu... amalkan selalu nyanyi depan cermin.. itu untuk kita lihat seandainya ader kesilapan yang kita lakukan.. lagi satu ia juga berkaitan dengan tarian... bila kita menari kita kena buat skop yang agak luas sebab kadang kala kita dah rasa kita dah goyang giler daa... tapi penonton tengok... kita goyang setempat ajerk... itulah kesilapan kita yang tak kita sedari... ader yang nyanyi lagu Inul.. menari pulak poco poco... haa.. kan lari tajuk tuh... kalau kita over sangat pun tak boleh jugak.. huhuhu.. peningkan..

* Kalau boleh pilih lagu wajib untuk diri sendiri... maksudnya kita pilih lagu yang terbaek untuk kita bawa masuk dalam pertandingan... dan mana mana pertandingan pun... bawa aje lagu yang sama... tapi jangan lah sampai bertahun tahun bawah lagu tu jerk...kena lah juga tukar.. maksud yang lebih jelas... bawa lagu yang paling kita mahir, hafal dan memang makanan lah wa cakap sama lu... hahaha

* Jangan terganggu dengan masalah teknikal yang berlaku secara tiba tiba... contohnya CD sangkut terhenti henti, speaker sebelah tak berfungsi atau apa apa ajela... teruskan ajerk... mungkin ia menganggu penonton tapi juri tak akan pandang pada itu semua.. sekiranya CD terhenti terus atau muzik mati  menyebabkan persembahan anda terhenti.. beranikan diri dikhalayak ramai... jangan timbulkan rasa gugup dalam diri... kalau bole cakap ajerk "saya memohon maaf di atas segala masalah teknikal, nantikan persembahan saya sebentar lagi..." contohnya la..

* Dan akhir sekali jangan mengaku kalah dan merendah diri atau hasad dengki kat orang lain... takper.. kalau kita kalah atau tak diterima pada hari ini... anggaplah itu sekadar kita buat latihan untuk persembahan kita akan datang... kalau boleh videokan setiap kali kita buat persembahan... itu untuk kita ulang tengok kembali... dan cari kesilapan kita...lagi satu, kita biasa kan diri dengan pentas terlebih dahulu... hilangkan gugup atau gemuruh... sebab penonton boleh kenal bila kita gugup.. bila terdengar suara kita bergetar semasa menyanyi... perbaiki diri tu lebih baik.. dari kita salahkan diri sendiri atau orang lain...



         Itulah sedikit sebanyak yang ary dapat bagi tau... ary cuma dapat berkongsi dari sudut yang kecil... namun ary harap ia dapat membantu korang... nanti kalau ada apa apa lagi... ary bagi tau...

         Ary pun sebenarnya maseh belajar lagi... maseh banyak kelemahan dalam diri... apa pun ary amat bersyukur dengan peluang dan kepercayaan yang telah di berikan kepada ary selama ini... memang susah menjadi juri.. kena adil dalam setiap aspek... bahkan.. bukan semua keputusan kita belum tentu dapat puaskan hati semua pihak... namun semua itu adalah pengalaman yang amat berharga buat ary... ia juga suatu kenangan yang manis...

     

Bersama Juara UMall Idol 3
Ema Fauzana ( Tempat Ketiga ), Ariffuden ( Juara )dan Tamizi ( naib juara )

Dari Kiri : Mohd Johari (Juri ), Shamz ( Pengacara ), Ary ( Juri ) dan Encik Nazri  ( Bos UMall Skudai  )

        Ary doakan korang berjaya... Tahniah buat semua... kerana berani mencuba... yang penting korang jangan putus asa... sebab yang boleh putus tu tali jerk... hehehe... Wassalam...




8 ulasan:

g4m3m4l4y4 berkata...

jemput datang ke blog saya

LELAKI INI berkata...

lagu tue sgt2 sedap!
tapi tak clear sgt!

Razil Tahir berkata...

huuuu.. tak pernah berani nak join pertandingan karaoke... huhuhuh
nyanyi kat toilet jer...huhuhu XD

Tanpa Nama berkata...

normaly org yg jenis suare nyaring lagu ape yg sesuai die bawak..xpecialy gegerl la...:)

Akusukacoklat berkata...

huhu.. baru terbaca la..sebab slalu masuk pertandingan..tp xpndai bab pemilihan pakaian.. selalu failed kt situ.. hurm.. bole la ary buatkan lagu tuk saya 1..

MrPiNGu Gonzalesz berkata...

Sangat membantu blog abg ni since sy pon sedang cari cara penjurian.. First time saya dijemput jadi juri pertandingan Karoke..

BTW Tamizi Sarbini dan Ema Fazuana tu member saya di JB. Mereka memang power. Hope leh la kita shara2 info juga.

lawat gak blog sy: http://gempakz.org/mrpingu or emel: osman@fke.utm.my

tQ!

Adex christ berkata...

Encik Ary..email saya di..tamxisle@gmail.com..ada perkara nak bincang..terima kasih.

Seri Jelita berkata...

Saya 23hb nnt akan masuk pertandingan karaoke. Terima kasih atas tip yg sgt berguna ini. Jum subcribe you tube saya SERI JELITA.tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom layan karya karya asli Ary... Klik Gambar Derrrr...