Halaman

Khamis, 5 April 2012

Disebalik makna Proton Preve...

          Proton Preve.. itulah nama yang menjadi teka teki bagi golongan global proton terbaru ni... bakal di rasmikan oleh Perdana Menteri kita pada bulan ini... malah tempahan kereta ini bertambah saban hari... wah.. memang menakjubkan... TAPI.....


          Bila baca metro ari ni.. rasa menyampah plak bila tahu... perkataan Preve di ambil dari bahasa Sepanyol... kalau bahasa Sepanyol Prae-vae.. atau pun Proof iaitu bukti... kononnya di ambil sebagai tanda bukti Malaysia dah berjaya...



         Memang Malaysia dah berjaya... dah memang Malaysia amat makmur... Aku juga amat bersyukur sebab di lahirkan sebagai rakyat Malaysia...

         Sebenarnya aku amat bangga sebab kita sudah bertambah maju dalam pembuatan kereta... malah di atas jenama sendiri... tapi kenapa perlu nama kereta kita di ambil dari bahasa lain.. apa salahnya kalau kita guna nama bahasa kita sendiri untuk pasaran antarabangsa...

         Preve???


          Aku rasa pasti korang sedar bila aku cakap.. kereta kita dah semakin hilang nama Malaysia... kereta kita adalah jenama bagi Malaysia.. janganlah kerana pasaran antarabangsa kita terpaksa lupa bahasa kita sendiri... korang tak ingat ke bila ada satu rancangan negara barat aku lupa namanya.. yang mengenalkan kereta kereta dalam rancangannya... bila kereta lain di ujipandu.. bukan main puji... bila kereta Malaysia... di kutuk abis abisan... dalam rancangan tu... perghhhh!!!

          Aku bangga dengan kereta Proton Saga dulu... yang terang terang... ada jenama Malaysia... ada lambang bendera kita di depan... korang tak bangga ke... gua bangga beb...


         Aku harap pada proton yang lain yang terbaru... carilah nama yang melambangkan negara kita... kita tak rugi.. malah bangga... aku tahu pasti korang semua merasa bangga...


        ... cuma sekadar pandangan....

1 ulasan:

aKSARAfENDI berkata...

saya sokong..kta kete buatan msia tp nma lgsung xmncirikan msia..knapa nk agong2kan nma luar..pelik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom layan karya karya asli Ary... Klik Gambar Derrrr...